Bericht van de belastingdienst. Wanneer dan?!
Administratiekantoor Terlouw ontvangt regelmatig vragen van klanten over afhandeling van de Aangifte Inkomstenbelasting 2016. Hoe zit het met de teruggave of juist de betaling van de belasting? Om meer duidelijk te geven worden de meest gestelde vragen in dit artikel behandeld.
Wanneer krijg ik bericht van de belastingdienst?
- Indien de Aangifte Inkomstenbelasting 2016 is ingestuurd vóór 1 april 2017, krijg je vóór 1 juli 2017 bericht van de Belastingdienst.
- Indien de aangifte na 1 april maar vóór 1 mei 2017 is ingestuurd probeert de Belastingdienst vóór 1 juli bericht te geven. Indien dit niet wordt gehaald kan er vanuit gegaan worden dat er binnen 3 maanden na het insturen een bericht is ontvangen.
- Indien de Aangifte Inkomstenbelasting 2016 na 1 mei is ingestuurd, kan er vanuit gegaan worden dat er binnen 3 maanden na het insturen een bericht is ontvangen.
Waarom staat er op mijn brief een ander bedrag dan wat ik had verwacht?
Nadat de Aangifte Inkomstenbelasting is verwerkt ontvang stuurt de Belastingdienst niet één maar altijd twee brieven per persoon. Het kan dus zijn dat op een van de brieven maar een deel van de uitkomst inzichtelijk staan. De twee brieven die de Belastingdienst verzend zijn:
- Premie Inkomstenbelasting Volksverzekeringen
- Inkomstenafhankelijke Bijdrage Zorgverzekeringswet
In deze brieven wordt per onderdeel de uitkomst medegedeeld en verzocht om een betaling of een bericht dat er een terugbetaling zal plaatsvinden. Het saldo van deze twee brieven bij elkaar is het bedrag wat uiteindelijk betaald moet worden of terugontvangen wordt.
Is er aangifte gedaan met een fiscaal partner? Dan ontvangen zowel de aanvrager als de fiscaal partner ieder twee brieven. Het saldo van deze vier brieven bij elkaar is het bedrag wat uiteindelijk betaald moet worden of terugontvangen wordt.
Hoe om te gaan met een eventuele betaling?
Indien er belasting betaald moet worden staan er op deze brieven ook betaalinformatie. In deze informatie staat een betalingstermijn, een bedrag en een kenmerk. De termijn om deze te betalen is veelal ruim, hierdoor is vaak voldoende tijd om een betaling te kunnen verrichten. Mocht er niet voldoende tijd beschikbaar zijn om de betaling te kunnen doen, dan is het in de meeste gevallen mogelijk hiervoor uitstel aan te vragen. Administratiekantoor Terlouw kan hieronder ondersteunen.
Heb je na het lezen van het artikel nog anderen vragen, neem dan gerust contact op en Administratiekantoor Terlouw zal je zo goed mogelijk passend advies geven en ondersteunen.